• OMX Baltic−0,01%261,76
  • OMX Riga−1,1%872,07
  • OMX Tallinn0,01%1 684,18
  • OMX Vilnius−0,16%1 010,5
  • S&P 500−0,13%5 738,17
  • DOW 300,33%42 313
  • Nasdaq −0,39%18 119,59
  • FTSE 1000,43%8 320,76
  • Nikkei 2252,32%39 829,56
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,26
  • OMX Baltic−0,01%261,76
  • OMX Riga−1,1%872,07
  • OMX Tallinn0,01%1 684,18
  • OMX Vilnius−0,16%1 010,5
  • S&P 500−0,13%5 738,17
  • DOW 300,33%42 313
  • Nasdaq −0,39%18 119,59
  • FTSE 1000,43%8 320,76
  • Nikkei 2252,32%39 829,56
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%105,26
  • 30.10.14, 05:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Kodumaisest kosilasest saab hooliv omanik

Kui teostub Infortari plaan saada Estonian Airi suuromanikuks, siis saab rahvuslik lennufirma ettevõtte käekäigust tõeliselt huvitatud omaniku ja investori, kes suudab firmat pikemaajalises perspektiivis efektiivselt juhtida ja kasumlikult majandada.
Juhtkiri
  • Juhtkiri Foto: Anti Veermaa
Äripäeva hinnangul on tegemist läbini positiivse arenguga, mille teokssaamist võib takistada üksnes Reformierakonna soovimatus võimaldada teist suurt saavutust sotsiaaldemokraat Urve Palo majandusministriks oleku ajal (esimene on praamihange) – läbirääkimise kokkulepete sünniks on peetud Palo ajal. Esialgu vajab tehingu teokssaamine veel valitsuse heakskiitu, mille saamise korral jääks tehingu vormistamine juba valimistejärgsesse aega. Infortari tulevikuplaani kuulub ettevõtte sajaprotsendine omandamine.
Infortar on lepinguni teed rajamas kolmandal katsel, mis juba iseenesest on tugeva motivatsiooni ja selge visiooni tõendus. Eesti kapitalil põhineva ettevõtte omandusse minek oleks praegusele riigifirmale kasulik eelkõige põhjusel, et omanik oleks reaalselt huvitatud firma majandustulemuste paranemisest. Peale selle oleks Infortaril, kes on ühtlasi taksofirma ja hotellide omanik, võimalik Estonian Airi majandamises kulusid kokku hoida ning ära kasutada tekkivat sünergiat, eelkõige turismi vallas. Lennufirma vajab ka kindlustunnet, mida suudab parimal viisil pakkuda hästi kapitaliseeritud, konkreetse tulevikusihiga omanik.
Estonian Air on olnud riigifirmade seas murelaps, kelle eest hoolitsemiseks puuduvad nii rahalised vahendid, oskused kui ka tegelik tahe. Ettevõte on kahjumis ja võlgades. Praeguse seisuga pole ka päris võimatu, et Euroopa Komisjon tunnistab lennufirmale antud ligi 25 miljoni eurose riigiabi ebaseaduslikuks (Infortari plaanidesse on eeldusena sisse kirjutatud siiski eeldus, et see tunnistatakse seaduslikuks). Hädisele pruudile on tegusaid kosilasi otsitud 2011. aastast peale, ent arusaadavasti pole neid ukse taga just järjekorras seismas. Seetõttu oleks Reformierakonnal keeruline viidata asjaolule, et uue omaniku leidmiseks ei korraldatud konkurssi. Samuti on Eesti kapitali õla allapanek rahvuslikule lennufirmale avalikus ruumis eo ipso hea uudis: kvaliteetne lennuühendus on väärtus, mida naljalt kahtluse alla ei panda. Võimalik on siiski reisisihtide vähenemine, sest eraomanik loeb raha suurema hoolega. Ka on tal ebaõnnestumise korral lihtsam ärist väljuda kui riigil.
Äripäeva hinnangul on ootuspärane, et aktsiad vahetavad omanikku ilma reaalselt raha liigutamata või sümboolse hinna eest: eelmise aasta lõpus oli firma omakapital 72 miljoni eurose käibe juures 22 miljoni euroga miinuses ning ettevõte tegutses omanikelt, st riigilt ja ettevõttes kolmeprotsendise osaluse säilitanud SASi laenude toel.
Tehingu teokssaamise poolt räägib majandusministeeriumis teadvustatud riigi valmidus oma panusega osaleda ettevõtte bilansi puhastamiseks ehk ettevõte uuele omanikule üle ilma vajaduseta tagantjärele kinni maksta minevikus tehtud ebaõnnestunud otsuseid. Nii või teisiti võtab Infortar koos vastutusega ettevõtte tuleviku hea käekäigu eest riski, et kõik plaanitav ei õnnestu sajaprotsendiliselt. Kui aga kõik läheb hästi, siis miks mitte korrata Silja ülevõtmist lennunduses ja seada eesmärgiks ühendada Estonian Air Finnairiga.

Seotud lood

Uudised
  • 16.07.15, 15:51
Tallinki omanikud noolisid Leedu lennufirmat
Tallinki suuromanik Infortar uuris võimalusi omandada lisaks Estonian Airile ka Leedu lennufirma Air Lituanica, kuid tehing jäi katki.
Uudised
  • 30.10.14, 13:52
Parts: olen positiivselt elevil
Usaldusväärse erainvestori leidmine Estonian Airile on vältimatu samm, sõnas endine majandusminister Juhan Parts.
  • ST
Sisuturundus
  • 24.09.24, 12:30
Vaid 2 kuud Telia Digital Hub-ni! Millest räägitakse tippjuhtide klubis?
Eesti suurim juhtimis- ja tehnoloogiakonverents Telia Digital Hub toob 14. novembril Tallinnasse esinema nii kohalikke eksperte kui ka hinnatud välisesinejaid. Vaatame lähemalt, mida põnevat pakub tänavune programm tippjuhtidele.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele